تبلیغات
میقات الرضا

حسن بن اسماعیل طباطبایی که نسبش به امام حسن مجتـبی(ع) می رسد در سال 1249هـ.ش در سرابه کچو از توابع اردستان استان اصفهان متولد شد.

تحصیلات خود را در سن 6 سالگی نزد جدش سید عبدالباقی آغاز نمود و در سن 16 سالگی جهت ادامه تحصیل به اصفهان عزیمت و به مدت 13 سال در آن شهر به تحصیل علوم دینی مشغول بود، سپس جهت تکمیل تحصیلات به عتبات عالیات رفته و ضمن دیدار با آیت ا... میرزای شیرازی عمده ی تحصیلاتش را در نجف در محضر آیات عظام محمد کاظم خراسانی و سید محمد کاظم یزدی گذراند و بعد از 7 سال به ایران مراجعت و در مدارس جده کوچک و بزرگ اصفهان به تدریـس پرداخت.

ایشـان در ایـن زمـان بـه مـدرس مشـهور شـد.

مدرس در سال 1289 هـ.ش همزمان با دوره دوم مجلس شورای ملی از طرف علماء به عنوان عالم طراز اول به مجلس شورای ملی راه یافت.

از دوره سوم تا پایان دوره ششم توسط مردم تهران به نمایندگی مجلس برگزیده شد که مهمترین حوادث این دوران مخالفت با اولتیماتوم روس، جنگ جهانی اول، مهاجرت و تشکیل دولت موقت، مبارزه با قرار داد 1919 و مبارزه با استبداد رضاخان و جمهوری او و مبارزه با استعمار انگلیس بود.

ترور آیت ا... مدرس(ره) نیز در دوره ششم اتفاق افتاد.

حسن بن اسماعیل طباطبایی که نسبش به امام حسن مجتـبی(ع) می رسد در سال 1249هـ.ش در سرابه کچو از توابع اردستان استان اصفهان متولد شد.

تحصیلات خود را در سن 6 سالگی نزد جدش سید عبدالباقی آغاز نمود و در سن 16 سالگی جهت ادامه تحصیل به اصفهان عزیمت و به مدت 13 سال در آن شهر به تحصیل علوم دینی مشغول بود، سپس جهت تکمیل تحصیلات به عتبات عالیات رفته و ضمن دیدار با آیت ا... میرزای شیرازی عمده ی تحصیلاتش را در نجف در محضر آیات عظام محمد کاظم خراسانی و سید محمد کاظم یزدی گذراند و بعد از 7 سال به ایران مراجعت و در مدارس جده کوچک و بزرگ اصفهان به تدریـس پرداخت.

ایشـان در ایـن زمـان بـه مـدرس مشـهور شـد.

مدرس در سال 1289 هـ.ش همزمان با دوره دوم مجلس شورای ملی از طرف علماء به عنوان عالم طراز اول به مجلس شورای ملی راه یافت.

از دوره سوم تا پایان دوره ششم توسط مردم تهران به نمایندگی مجلس برگزیده شد که مهمترین حوادث این دوران مخالفت با اولتیماتوم روس، جنگ جهانی اول، مهاجرت و تشکیل دولت موقت، مبارزه با قرار داد 1919 و مبارزه با استبداد رضاخان و جمهوری او و مبارزه با استعمار انگلیس بود.

ترور آیت ا... مدرس(ره) نیز در دوره ششم اتفاق افتاد.

در دوره هفتم با دخالت رضاخان آراء آیت ا... مدرس(ره) خوانده نشد و در سال 1307 هـ .ش شبانه به خواف تبعید و مدت 9 سال در داخل قلعه ای زندانی و سرانجام در مهر ماه 1316 هـ.ش این عالم مجاهد را به کاشمر منتقل و در شامگاه دهم آذرماه همان سال برابر با 27 رمضـان به شهـادت رسـانده و بـه دور از چشـم مـردم در نیمه های شب دفن نمودند.

اسوه فقاهت و سیاست

بیش از هفت دهه از شهادت شخصی می گذرد كه اسطوره ای به یاد ماندنی در بسیاری از جوانب انسانی بود.

كمتر ایرانی میهن دوستی است كه نام ایشان را نشنیده و یا حالتی از حالتهای او را در دوران زندگی پرتلاطمش از زبان قلم و كتاب نخوانده باشد.

به جرات می توان گفت راز جاودانگی شهید مدرس آگاه بودن او به زمان خویش و آینده نگری اوست كه بعد از گذشت قریب به صد سال از عمر سیاسی اش می توان با مرور افکارش تازگی آنها را در زمان حاضر حس كرد.

رهبر معظم انقلاب می فرمایند: ما با تجلیل از شهید مدرس در واقع به همه ارزشهایی ارج می نهیم كه در وجود این اسوه فضیلت متجلی بود.

 

درایت و بصیرت دینی

آیت ا... مدس فقیه و فرزنه ای زمان شناس و مجتهدی نامور بود كه نظیر او را در سیاست و درایت در تاریخ معاصر ایران كمتر سراغ داریم.

او نه تنها عالمی صاحب رأی و آگاه به میراث فقه شیعه و صاحب احاطه و اشراف بر آن بود، بلكه در پهنه تأملات سیاست نظری و عملی نیز صاحب ملكه اجتهاد گردیده و همین جایگاه سیاست شناسی و بصیرت بالایش درامور داخلی و خارجی و تلاش ریشه دارش در راه اعتلای ایران بود كه آیات عظام نجف را بر آن داشت كه وی را به عنوان عالم طراز اول به مجلس شورای ملی معرفی می كنند.

 

مدرس با كسانی هم دوره بود كه تا انتهای انگشت پای خود را بیشتر نمی دیدند و شعاع دیدشان از چهار چوبه خشك محیط افكارشان جلوتر نمی رفت. ولی او در پرتو نگاهش قرون و اعصار را می شكافت و دنیایی را می دید كه دیگران از آن عاجز بودند و یا منافعشان اجازه نمی داد كه ببینند و از این رو برای حفظ بقای خود به فریب و نیرنگ دست می زدند.

در تاریخ اجتماعی - سیاسی ایران و در دوران زندگی آیت ا... مدرس دو قدرت بزرگ خارجی (انگلیس و روسیه) به طور مستقیم و كشور های دیگر اروپایی به طور پراكنده در امور مملكت دخالت می كردند.

نفوذ آنها در ایران به حدی بود كه كارگزاران و دست اندركاران ایرانی برای حفظ موقعیت خود باید خود را به یكی از این دولتها پیوند می زندند و اگر اندك استقلالی از خود نشان می دادند خیلی زود از صحنه خارج می شدند.

نفوذ آنها به حدی بود كه ناصرالدین شاه قاجار در اظهارت خود می گوید:‌ می خواهم به شمال كشوربروم انگلیسی ها مخالفت می كنند، می خواهم به جنوب بروم روسها مخالفت می كنند، ای مرده شور این مملكت را ببرد كه شاه آن، حق ندارد به شمال و جنوب كشورش برود.

در این شرایط بود كه آیت ا... مدرس بار سنگین مبارزه را بر دوش گرفت و در تمام زندگی اش تلاش كرد كه فتنه جویان داخلی و خارجی را برای جامعه شناسایی كنند و در مقابل آنها بایستد و به همین علت بود كه در زمان خودش تنها بود.

درایت و بصیرتش در شناخت فتنه ها و فتنه جویان را از همان آغاز ورودش به ایران پس از پایان تحصیلات در نجف و اقامت در اصفهان می توان شاهد بود . اقامت ایشان در اصفهان همزمان بود با جریان انقلاب مشروطه كه شهر اصفهان هم درگیر جریان انقلاب بود  و ایشان با مردم در این جریان همكاری كرد و مشروطه خواهان توانستند حاكم مستبد اصفهان اقبال الدوله را بر كنار و صمصام السلطنه بختیاری به جای او انتخاب شود و آیت ا... مدرس در آغاز با او همكاری و نیابت وی را در انجمن ایالتی و ولایتی اصفهان بر عهده گرفت.

ولی مدرس خیلی زود به ماهیت و هدف او پی برد كه انگیزه ای جز منافع شخصی و فریب مردم نداشت و در جهت شناساندن چهره او به مردم به تلاش پرداخت و در این راه صمصام السلطنه دست به ترور و تبعید مدس زد كه ناكام ماند

مدرس غیر از حاكم اصفهان برای مبارزه حریف قوی پنجه دیگری هم انتخاب نمود. این گروه روحانی نماهایی بودند كه در اصفهان بنام تصدی موقوفات فراوان مساجد و تكایا ، كلیه درآمد املاك وقفی را به حساب درآمد شخصی خویش نهاده و از این راه ثروت و قدرتی كسب كرده بودند و به خاطر حفظ منافعشان خود را در لباس دین پنهان كرده و این سپر استوار را حافظ خویش قرار داده بودند . آنان از یك سو با درآمد موقوفات و از طرف دیگر با ساخت و سازش حكام ولایات و دول بیگانه هر فریاد اعتراض را در گلو خفه می كردند و از طرف دیگر از نادانی و ساده لوحی عوام نیز استفاده نموده آنان را به جان دشمنان خویش می انداختند و این مدرس بود كه یكه و تنها در سه جبهه دست به كشف و شناسایی دشمنان و فرصت طلبان می زد (حكام مستبد ، دین نماها و بیگانگان) و در این راه موفقیتی بدست آوردند كه هر سه گروه را به وحشت انداخت و همه در تلاش بودند كه او را از صحنه خارج كنند.

ولی همین توانایی و درایت و بینش عمیق او بود كه پس از تشكیل مجلس شورای ملی ، علمای بزرگ نجف را بر آن داشت كه او را به عنوان عالم طراز اول جهت نظارت بر مصوبات به مجلس بفرستند تا جلو دشمنان دین و آزادی درتصویب قوانین ضد اسلامی را بگیرد.

 

ایشان در دوره دوم به مجلس راه یافت و در اولین نطق خود چنین فرمود: «عاقل تا بصیرت پیدا نكند سزوار نیست سخن بگوید.» و در تمام طول دوران حیات سیاسی و فرهنگی اش با بصیرت و بینش بالای خود در جهت كشف حقیقت گام برداشت و اقداماتش در درایت شناخت فتنه گران باعث شد كه مخالفان بارها اقدام به ترور و تبعید او نمایند و در نهایت او را تبعید و به شهادت برسانند.

بعد از تشكیل مجلس شورای ملی در ایران و واگذاری امور به نمایندگان منتخب ملت، مستبدین، فرصت طلبان و به ویژه استعمارگران خارجی به وحشت افتادند و در تلاش بودند كه به هر طریق ممكن یا جلو فعالیت مجلس را بگیرند یا نمایندگان وابسته خود را به مجلس بفرستند، ولی در این شرایط مدرس با همه تنهایی همه جوانب را می دید و به واقع از خود جامعیت یك انسان روشنگر، متدین، شجاع و بابینش را ارائه می داد.

دوره های دوم تا ششم مجلس شورای ملی كه آیت ا... مدرس در آن حضور داشت سراسر دوره توطئه و نیرنگ داخلی و خارجی است.

 

روسیه روز 8 آذر 1290 در دوره دوم مجلس اولتیماتومی را بر مبنای سه اصل به دولت ایران داد:

1- اخراج مورگان شوستر (او برای سروسامان داد به وضع مالی ایران استخدام شده بود )  

2- استخدام اتباع خارجی با اجازه روس و انگلیس

3- پرداخت خسارت لشكر كشی روسیه به ایران 

 

این موارد نشان اوج نفوذ خارجی ها در ایران و شرایط سختی است كه كشور ما با آن مواجه بوده است در این شرایط كه عده ای از ترس پنهان شدند و عده ای هم جهت حفظ منافع خود تلاش كردند آن را بپذیرند، آیت ا... مدرس در جلسه مجلس با صدای رسا گفت: «شاید مشیت بر این قرار گرفته باشد كه آزادی و استقلال ما به زور از ما سلب شود ولی سزوار نیست كه خودمان به امضاء خود از دست داده و ترك كنیم.»  و با این سخن نمایندگان با اعتماد به نفس و اكثریت آراء اولتیماتوم را رد نمودند ولی صمصام السلطنه مجلس را منحل كرد.

آیت ا... مدرس در جهت كشف ترفندهای كشورهای خارجی همیشه به نمایندگان در مجلس گوشزد می كرد و می گفت:

« سه چهار كشورند كه می خواهند جهان را بخورند، باید ترفندهای ایشان را كشف كرد و به دیگر كشورها فهماند كه در دام اینها نیفتند این كار مهم و حیاتی كار چه كسی است؟

بیانم این است كه بگویم كار تاریخ چه راه دقیق و ظریف و صعب و خطرناكی است.... 

ما در عصری زندگی می كنیم كه باید عقل زیستن را بیاموزیم و تقویت كنیم،

دارد غذای روح ما تغییر می كند غذای جسم ما هم در حال تغییر است

به جایی خواهیم رسید كه هر دو را باید كمپانی ها برایمان تهیه كنند و فكر و دست ما در آن دخالتی نداشته باشد.

باید عقل زیستن با این زندگی را بیاموزیم.

به ما تلقین خواهد كرد كه عقل و دست شما آلوده است.

صیانت تاریخ ما، دین ما، ملیت ما، معیشت فردی و اجتماعی ما را اگر از دست ماخارج كردند و خود متولی آن شدند هر روز چیزی به آن می افزایند و یا از آن كم می كنند و ما گیج و منگ نمی دانیم دنبال چه باید برویم.»

 

این سخنان آیت ا... مدرس نشان می هد كه ایشان در آن شرایط حساس تاریخ ایران چه تیزبینانه اقدامات و نقشه های كشورهای بیگانه را درك كرده و ترفندهای آنان را تشخیص می داده اند كه چه آینده ای برای كشور ما رقم می زده است.

ایشان در تلاش بودند تا جامعه را از این ترفند و نقشه ها آگاه كنند كه ادامه این ترفندها و نقشه ها چیزی جز وابستگی اقتصادی، فرهنگی و سیاسی نیست.

یكی از توطئه هایی كه بر علیه استقلال ایران انجام شد قرار داد ننگین 1919 است كه این قرارداد بین وثوق الدوله رئیس الوزراء و كاكس وزیر مختار بریتانیا به طور مخفیانه بسته شد، در واقع این قرار داد ایران را تحت الحمایه انگلیس می كرد.

آیت ا... مدرس به محض با خبر شدن از جریان قرار داد به مخالفت با آن پرداخت و آن را قرارداد ننگینی دانست و روز انعقاد قرار داد را یك روز نحس برای ایران و یك سیاست مضر برای دیانت اسلام معرفی كرد.

 

روزی كه وثوق الدوله به دیدن مدرس آمد تا از آیت ا... مدرس علت مخالفت با قرار داد را بپرسد ایشان فرمودند : « همان جمله اولش كه نوشته بودید انگلیس استقلال ما را به رسمیت می شناسد انگلیس كیست كه استقلال ما را به رسمیت بشناسد ، آقای وثوق شما اشتباه كردید ایران را ارزان فروختید.»

با تلاش و كوشش آیت ا... مدرس و عده ای از وطن دوستان این قرار داد به نتیجه نرسید و ناكام ماند.

انگلیس ها چون نتوانستند از طریق سیاست ایجاد حكومت مستشاری و تحمیل قرارداد، كشور ما را زیر سلطه مستقیم و همه  جانبه خود در آورند، بنابراین در گام بعدی برای اجرای سیاست نواستعماری خویش نقشه و فتنه دیگری را طراحی كردند و آن كودتای سیاه 1299 رضاخان و سید ضیاء الدین طباطبایی بود. دولت كودتا و سید ضیاء هیچ نبودند جز سكوی صعود سردار سپه بر اریكه قدرت و زمینه سازی جهت سقوط احمد شاه .

مدرس كه طی سالهای حیات سیاسی ، با بصیرت بالا و معرفت عمیق به زودی بر رازهای پشت پرده و سیاستهای پنهانی انگلیسی ها با همه تلاش مخالفان از تبعید و ترور او از فعالیت باز نایستاد و مركز ثقل و محور تلاش خود را بر مبارزه علیه به قدرت رسیدن سردار سپه و بسط نفوذ انگلستان قرارداد.

 

در دوره پنجم انگلیسی ها برای تسلط و كنترل بیشتر بر ایران نقشه جمهوری رضاخان را طراحی كردند ولی آیت الله مدرس با این طرح نیز مبارزه كرد.

آیا جمهوری بد بود و یا چه زیانی می توانست داشته باشد؟

كمتر كسی بود كه در آن شرایط به عمق این كار پی ببرد تا جایی كه اكثر روشنفكران و تحلیلگران از مسئله جمهوری حمایت می كردند ولی آیت ا... مدرس از این نوع جمهوری فتنه ای را احساس می كرد كه همگان از آن بی خبر بودند در جواب كسانی كه گفته بود چرا با جمهوری مخالفت می كند فرمودند:

« من با جمهوری واقعی مخالف نیستم و حكومت صدر اسلام هم تقریباً و بلكه تحقیقاً حكومت جمهوری بوده است ولی این جمهوری كه می خواهند به ما تحمیل كنند بنا بر اراده ملت ایران نیست، بلكه انگلیسی ها می خواهند به ملت ایران تحمیل نمایند و رژیم حكومتی را كه صددرصد دست نشانده
و تحت اراده خود باشد در ایران برقرار سازند ... اگر واقعاً نامزد و كاندیدای جمهوری فردی آزادی خواه و ملی بود حتماً با او موافقت می كردم و از هیچ نوع كمك و مساعده به او دریغ نمی نمودم.»

آیت ا... مدرس در كشف توطئه ها و فتنه های طراحی شده توسط  انگلیس که رضاخان مجری آن بود، از همه اطرافیان خود جلوتر بود و به حدی كه می دانست نتیجه این اقدامات برای آینده ایران نتیجه ای جز وابستگی ندارد.

ایشان می فرمودند: « در رژیم تازه كه نقشه آن را برای ایران بینوا طراحی كرده اند نوعی از تجدد به ما داده می شود كه تمدن غربی را با رسواترین قیافه تقدیم نسل آینده خواهد نمود.»

نگاه تیزبین آیت ا... مدرس و بصیرت ایشان در نقشه ها و برنامه های بیگانگان و فرصت طلبان خارجی به حدی بود كه دیگران از درك و فهم آن ناتوان بودند

ایشان می فرمایند:

« امروز دول قدرتمند با سرزمین كاری ندارند با منافع سرزمین ها كار دارند... ،

به كشور های ضعیف می گویند مملكت و آب و خاك مال خودتان و حاصل آن از ما، در مقابل ما هم از شما حمایت می كنیم تا همسایه های شما فكر بدی برای بلعیدنتان نكنند ...

شاید روزی هم برسد كه بگویند اینها مال خودتان، بشرطی كه نفتش و سنگ آهن و مس و موارد دیگر صنعتی اش مال ما باشد، ما هم استقلال شما را به رسمیت می شناسیم. »

بنابراین سراسر زندگی این عالم بزرگوار در مبارزه با استعمارگران خارجی و مقابله با توطئه های داخلی گذشت ، موضع گیریهای بجا و به موقع در برابر قرارداد های خارجی همچون اولتیماتوم روس، قرارداد 1907 و 1919 تا كودتای 1299، جمهوری قلابی، تغییر سلطنت نشان از مواضع هوشمندانه و تیز بینانه این اسوه فقاهت و سیاست گواه روشنی از درایت و توانمندی های این عالم آگاه می باشد.

زیارتگاه عاشقان

او از وارستگانی بود كه به جرم فرزانگی و مردانگی زندانی شد و زهر ستم از دست دژخیمان نوشید و در آغاز كسی حق آن را نداشت كه در ماتمش اشكی بیافشاند و یا بر تربتش درود فرستد ولی بعد از گذشت سال ها مرقدش به دستور حضرت امام خمینی(ره) و طی حکم رهبر معظم انقلاب بنایی عظیم و مکانی ارزشمند و فرهنگی به همت و مدیریت توانمند آستان قدس رضوی مهیا و میعادگاه هزاران عاشق و زائر قرار گرفته است، زیرا خودش می فرماید:

«قبر من هر كجا باشد زیارتگاه مردم خواهد شد»

و امروز مزارش زیارتگاه مردم شده است.

اكنون به پاس آن مجاهدتها و روشنگریها به بركت نظام مقدس جمهوری اسلامی و عنایت آستان قدس رضوی به گسترش فعالیتهای فرهنگی، اجتماعی مجتمع فرهنگی شهید آیت ا... مدرس(ره) علاوه بر جنبه زیارتی و سیاحتی به مکانی جهت ارائه فعالیتهای فرهنگی جهت زائران و مردم مؤمن كاشمر به ویژه جوانان و نوجوانان تبدیل شده است

این مجتمع در راستای تحقق اهداف عالیه آستان قدس رضوی برنامه های فرهنگی را در رأس فعالیتهای خود قرار داده و با  سیاست گذاری و برنامه ریزی اصولی به مناسبتهای مختلف در طول سال برنامه‌های متنوعی چون اقامه نماز جماعت ، قرائت ادعیه کمیل ، توسل ، ندبه و جلسات سخنرانی با دعوت از مداحان و سخنرانان برجسته کشوری ، مراسم شهادت و جشن میلاد ائمه اطهار(ع)، مراسم عزاداری با دعوت از هیئت های مذهبی در ایام محرم ، محافل شبی با قرآن، شب شعر، مسابقات فرهنگی و ورزشی ، اقامه نماز عید سعید فطر در جوار زیارتگاه این شهید والا مقام برگزار می نماید.





تاریخ ارسال : پنجشنبه 9 شهریور 1391 نویسنده : رسول گلی زاده نظرات


نویسندگان
دسته بندی مطالب
نظرسنجی
کدام موضوع از موضوعات وبلاگ را می پسندید؟






صفحات جداگانه
درباره سایت

گزارش آماری سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :

 

میقات الرضا


پایگاه اطلاع رسانی وب رضوی


razaviweb@yahoo.com