تبلیغات
میقات الرضا

بنابر استناد به منابع تاریخی، مهاجرت امام زادگان(ع) به‌این منطقه بر اثر عوامل زیر صورت گرفته است.

ـ تشیع در تاریخ اسلام از همان ابتدا مظهر عینی حقانیت و مظلومیت بود. پیامبراکرم(ص) و خاندان پاکشان نیز وجود پر برکت خویش را در این مسیر وقف نموده‌اند و نهایتاً نیز در دفاع از کیان اسلام به شهادت رسیدند. فرزندان و نوادگان ائمه اطهار(ع) نیز در زمان حیات خود در ادامه مسیر اجداد خویش مورد ظلم و جور خلفای اموی و عباسی قرار داشتند، بطوریکه دردوره عباسیان شکنجه و دستگیری سادات و علویان شدت یافت و تمام فشار حکام ستمگر، روی مناطق حجاز و عراق یعنی کانونهای اصلی مبارزه متمرکز گردید. لذا مهاجرت و اختفای آن بزرگواران به سوی مناطق امن تر آغاز شد.

بنابراین این گروه از امام زادگان(ع) به منظور مبارزه با ظلم و تبلیغ تعالیم اسلامی به مناطق مرکزی و شمالی ایران هجرت نمودند. 
ـ گروه دیگری از امام زادگان(ع) پس از مهاجرت حضرت علی بن موسی الرضا(ع) از مدینه به خراسان و به دلیل ستم‌هایی که برآنان می‌شد. مجبور به ترک موطن خود شدند و به‌ایران آمدند که بعض ایشان در این مسیر بر اثر تعقیب دشمنان اسلام به شهادت رسیده ‌اند و مرقد آن بزرگواران در اقصی نقاط ایران به ویژه مناطق کوهستانی و دور دست از پراکندگی بسیار زیادتری برخوردار است.
نگاهی به تاریخ در این زمینه به روشنی نشان می‌دهد که فراگیری تشیع در شهر‌ها و روستا‌های ایران پیوندی عمیق با مهاجرت علویان در دوره‌های خلافت بنی امیه و بنی عباس داشته است که در این میان مهاجرت گسترده امام زادگان(ع) بویژه فرزندان امام موسی کاظم (ع) پس از آمدن امام رضا(ع) به‌ایران و پذیرش ولایتعهدی از درخشش بیشتری برخوردار است. لذا یکی از برجسته ترین مهاجرت امام زادگان(ع) به‌ایران همین مقطع تاریخی است. امام زادگان(ع) چه با حضور ماندگار و چه با شهادت مظلومانه خویش توانستند بذرهای تشیع را در ایران پراکنده تر نمایند و زمینه رشد و گسترش آن را نهادینه کنند، البته نباید از این موضوع غافل شد که هجرت امام رضا (ع) به‌ایران و مدت زمانی که حضرت در خراسان به عنوان ولیعهد به هدایتگری مشغول بودند. از علل اصلی نفوذ و گسترش تشیع در ایران است. بطوریکه پس از شهادت ایشان، قبر حضرت از جهات بسیاری سبب گسترش مذهب تشیع شده و آستان مقدس ایشان همواره مورد توجه مسلمانان اعم از شیعه و سنی بوده است. بنابراین امام زادگان(ع) در سطحی محدود تر چنین نقشی را ایفا کرده و زیارتگاههای آنان، نشانه‌ها و بیرقهای برافراشته تشیع به شمار می‌رفته است.
 با توجه به مطالب گفته شده، سیر گسترش تشیع در ایران را بدون توجه به مهاجرت و حضور امام زادگان(ع) نمی توان بررسی کرد و به نتایج درستی رسید. بعلاوه‌اینکه وجود 8 هزار امام زاده و ارتباط تنگاتنگ مردم با این زیارتگاهها، همواره نقشی برجسته در ارتقا و نفوذ هر چه بیشتر فرهنگ مذهبی و ترویج مراسم و مناسک دینی در جامعه‌ایران ایفا کرده است.
از این رو لازم است به بررسی بیشتر برخی از این امام زادگان(ع) که اثر عمیق تری در نفوذ تشیع داشته‌اند، بپردازیم. که اشاره شد فرزندان امام موسی کاظم (ع) نقش پر رنگ تری در این زمینه داشته‌اند.

فرزندان امام کاظم(ع) مشعلداران رسالت علوی در ایران
در میان امامان معصوم(ع)، بعد از امام علی(ع) امام موسی کاظم(ع) با 37 فرزند بیشترین اولاد را داشته‌اند. در باب کثرت فرزندان امام کاظم (ع) می‌توان احتمال داد که پس از قتل عام و کشتارهای فراوان سادات علوی و بنی الحسن در زمان بنی امیه به وسیله حاکمان، سیاست ازدیاد نسل نوادگان پیامبر (ص) و امام زادگان (ع)، از سوی امام کاظم (ع) دنبال شده باشد و کثرت فرزندان امام هفتم (ع) می‌تواند قرینه‌ای براین احتمال به شمار آید. نکته جالب توجه آن است که به دنبال زندانی شدن امام کاظم (ع) که از 4 سال تا 14 سال گفته شده است. سرپرستی خانواده‌ ایشان برعهده امام رضا (ع) فرزند ارشد ایشان گذاشته شد.
امام رضا (ع) نیز که با وجود تاهل تا آخرین دهه زندگی پر برکت خویش فرزندی نداشتند، بیشتر خانواده پدر بزرگوارشان را سرپرستی می‌کردند. با توجه به وصیت امام کاظم (ع) مبنی بر اینکه امام رضا(ع) باید سرپرست خانواده حضرت باشند، موقعیت امام رضا (ع) به عنوان بزرگتر خاندان موسوی مشخص می‌شود. این وظیفه به جز شان رهبری امت بود که هر امامی به عنوان پدر معنوی نسبت به امت دارند. از این رو چنین سفارشی را در میان سایر امامان مشاهده نمی کنیم که امامی سر پرستی فرزندان و خانواده به خصوص دختران و زنان خویش را به امام پس از خود واگذار کرده باشند، کثرت اولاد و سالهای زندانی و حبس، چنین موقعیت دشواری را برای امام کاظم(ع) در پی آورده و موجب شده بود تا آن حضرت اختیار کامل خاندان را به فرزند برومندشان امام رضا (ع) واگذارند. این زمینه خانوادگی نیز سبب شد تا هنگامیکه امام رضا (ع) به دعوت مامون به‌ایران سفر کردند و مدتی در مرو اقامت گزیدند، خواهران و برادران آن حضرت به طور گسترده‌ای به‌ایران مهاجرت فرمودند و به شوق دیدار برادر و امام و سرپرست خویش، رنج سفر از مدینه تا مرو را بر خود هموار کنند. که بی شک از بزرگترین و موثرترین این امام زادگان(ع) ، وجود مقدس حضرت فاطمه معصومه (س) است.

حضرت فاطمه معصومه (س)
در راس فرزندان امام کاظم (ع) کسی که برای دیدار برادر به‌ایران مهاجرت فرمودند. ولی به خاطر بیماری و یا دشمنی دشمنان، موفق به زیارت برادر بزرگوار خویش نشدند، حضرت فاطمه معصومه (س) ملقب به کریمه اهل بیت(س) هستند. ایشان، پس از آمدن امام رضا (ع) به‌ایران به همراه جمعی از سادات موسوی از مدینه به طرف ایران تشریف آوردند و چون به ساوه رسیدند بنا به روایتی بیمار شدند. لذا قصد قم فرمودند. پس از ورود حضرت به قم، هنوز 17 روز از اقامت ایشان نگذشته بود که دارفانی را وداع گفتند. مرقد مطهر این بانوی کریمه در قم باعث شده که‌این شهر از بزرگترین و موثرترین شهر‌های مذهبی تشیع در ایران قرار گیرد. و خمین واقع شده است.

امام زاده شاهچراغ (ع)
یکی دیگر از مهاجرت‌ها در زمان حضرت امام رضا (ع) هجرت حضرت احمد بن موسی (ع) بود. امام زاده احمدبن موسی (شاهچراغ)(ع) پس از آمدن امام رضا(ع) به‌ایران تصمیم گرفتند به شوق دیدن برادر در خراسان خدمت امام برسند. سادات موسوی و بنی‌هاشم که از تصمیم ایشان مطلع شدند، در گروه زیادی با ایشان حرکت کردند، مامون که از حرکت سادات با خبر شد، به هراس افتاد و به تمام حکام و استانداران مسیر خراسان نوشت که از آمدن سادات جلوگیری کنند. از این رو حاکم شیراز با حضرت احمد (شاهچراغ)(ع)  و همراهان ایشان درگیر شد و سرانجام این نبرد با شهادت امامزاده احمد(ع) و تعدادی از همراهان و پراکنده شدن جمعی دیگر از ایشان به پایان رسید. هم اکنون نیز مرقد این بزرگوار در شیراز محل زیارت محبین اهل بیت (ع) می‌باشد.
 قابل ذکر است که بیشترین مزار فرزندان امام کاظم (ع) در استان مرکزی و در شهر‌هایی چون کاشان و محلات

یادگارهای امام کاظم (ع) قرن‌هاست سرزمین ایران را با قدوم خود متبرک کرده‌اند و فریاد مظلومیت امامان شیعه و مکتب ایشان را در گوش زمان و زمین سر داده‌اند. مردم ایران نیز با استقبال از ایشان ارادت خود را به اهل پیامبر(ع) در طول تاریخ نشان داده‌اند و هم اکنون نیز این زیارتگاهها مراکزی فرهنگی و مذهبی هستند که اهداف آن بزرگواران را دنبال می‌کنند.
در بین این مراکز مذهبی، شهر قم با استناد به روایات اهل بیت(ع) از جایگاه حساس و ویژه‌ایی نسبت





تاریخ ارسال : جمعه 19 خرداد 1391 طبقه بندی: امام زادگان، مقالات، نویسنده : رسول گلی زاده نظرات


نویسندگان
دسته بندی مطالب
نظرسنجی
کدام موضوع از موضوعات وبلاگ را می پسندید؟






صفحات جداگانه
درباره سایت

گزارش آماری سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :

 

میقات الرضا


پایگاه اطلاع رسانی وب رضوی


razaviweb@yahoo.com